zaterdag 29 september 2012

Harira (kikkererwtensoep) met harissa

Tijdens het maken van de soep kwam ik erachter dat de harissa, behalve in de recepttitel, niet in het recept terugkwam. "Huh", dacht ik. Ik had speciaal in mijn keukenkastje gekeken of ik harissa had ("check"). En nu stond nergens in het recept waar en hoeveel ik ervan moest gebruiken. Ik las het recept nog een keer en nog een keer. Maar ik kwam geen harissa tegen. Ik liet het recept aan de andere Yika lezen. Ook zij kwam de harissa niet in het recept tegen. Een recept met een raadsel uit Vliegensvlug vegetarisch van Nadine Abensur.
Voor 4 personen:
- 2 eetlepels olijfolie
- 1 grof gehakte witte ui
- 3 tenen knoflook, in dunne plakjes gesneden
- 1 stengel bleekselderij
- 2 (flinke) theelepels gemalen komijn
- 3 blikken kikkererwten van 400 gram, met het vocht
- een flinke pluk saffraandraadjes
- 1 bouillonblokje (groentebouillon)
- 400 gram tomaten, zaad verwijderd en grof gehakt
- half bosje koriander, gehakt
- sap van een halve citroen
- beetje tabasco
- zeezout en versgemalen zwarte peper
 
Bereiding:
Verhit de olijfolie in een grote pan en bak de ui tot hij glazig is.
Voeg de knoflook, de bleekselderij en komijn toe. Laat nog een minuut bakken.


Voeg een blik kikkererwten (met het vocht) en de saffraan toe. Verkruimel het bouillonblokje erover en verhit totdat het zachtjes begint te pruttelen. Roer totdat het bouillonblokje is opgelost.

Voeg de rest van de kikkererwten (met het vocht) en 250 ml water toe. Laat het op een zacht vuur ongeveer 15 minuten koken.

Voeg de gehakte tomaten toe en, na een minuut, de helft van de koriander. Voeg het citroensap, tabasco, zout en peper toe. Roer een minuut door en neem dan de pan van het vuur. Giet de soep in soepkommen en garneer met de rest van de koriander.


De soep smaakte prima. Wij aten er marokkaans brood met tzatziki bij. Maar alleen de soep volstaat ook als maaltijd. Misschien met een salade. Voor een extra touch voegen wij de volgende keer harissa toe. Naar eigen inzicht. Het is tenslotte Harira mét harissa. 

1 opmerking:

  1. Recept spreekt mij aan. Kikkererwten herinneren mij aan mijn studententijd: macrobiotiek was in bij de hippie's. Ik kocht een prisma kookboekje: "Bruine bonen met liefde" en probeerde met liefde allerlei alternatieve recepten uit.
    Ga de soep maken na mijn verblijf in Kreta en natuurlijk met tzatziki.

    BeantwoordenVerwijderen