zondag 30 september 2012

Citroen Yoghurtcake

De afgelopen weken heb ik weer met veel plezier naar het programma "The Great Britisch Bake Off" van de BBC gekeken. Ik heb niet veel ervaring met het bakken van taarten, koekjes en andersoortig zoetigheid. Verder dan een cheesecake en appeltaart kom ik eigenlijk niet. Het programma en een nieuw kookboek inspireert om te experimenteren. Gevolg.....Cake nummer 1 mislukt.
De oorzaak werd snel duidelijk. In plaats van 180 ml. olie, had ik 180 gram olie gebruikt. Dan maar een tweede poging. Deze keer de olie in milliliters, volle yoghurt in plaats van turkse yoghurt, bloem netjes gezeefd en de tulbandvorm ingevet en bebloemd. Liever het zekere voor het onzekere.
             











Ingrediënten 
180 m. zonnebloemolie
2 eieren
fijn geraspte citroenschil van 1 kleine citroen
2 eetlepels citroensap
280 gram volle yoghurt
385 gram kristalsuiker
300 gram zelfrijzend bakmeel

Voor het glazuur
120 gram kristalsuiker
60 ml. citroensap

Verwarm de oven voor op 180 graden. Klopt de olie, eieren, citroenschil, sap, yoghurt op in een kom. Zeef het meel erboven en roer tot een glad beslag. Vet de tulbandvorm in mijn boter en strooi hier bloem over. Giet het beslag in de vorm. Het beslag is heerlijk van smaak, dus de verleiding om de garde in je mond te steken is groot.













Het recept van Donna Hay (Fast, Fresh, Simple) vermeld dat de cake na 35 minuten gaar is. Gelukkig staat in het recept het advies om dit te controleren door een prikker in de cake te steken. Als de prikker er schoon uit komt is de cake gaar. Mijn cake (heteluchtoven op 180 graden), was pas na 55 minuten gaar. Terwijl de cake in de oven staat kan het glazuur worden gemaakt. Meng voor het glazuur voorzichtig roerend de suiker en het citroensap. Keer de tulbandvorm, direct na deze uit de oven komt, om op een bord. Lepel het glazuur over de cake en laat hard worden. Donna Hay adviseert de cake warm te eten. Ik vind zelf koude cake lekkerder. Dus ik heb deze eerst laten afkoelen. Mijn glazuur was niet helemaal goed gelukt (te veel citroensap), maar de cake smaakte heerlijk. En ik was niet de enige die het lekker vond...Cake nummer 2 is al op! 

6 opmerkingen:

  1. Ziet er heerlijk uit.
    Zal nog even duren, voordat ik hier aan toe kom.
    Tja, ik heb ook een eigen bakker in huis!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Bak jij in een heteluchtoven,want de meeste recepten vermelden dit niet en is een groot verschil,bedankt Rita

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi, sorry voor mijn late reactie. Ik bak inderdaad alles in een heteluchtoven. Goede opmerking. Ik zal dit er voortaan bij vermelden!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik maak deze cake ook regelmatig! Tip voor de glazuur: Doe eerst de suiker in een bakje, giet beetje voor beetje citroensap erbij en schep rustig om (niet roeren dus!) (meestal gebruik ik uiteindelijk wat minder citroensap zodat de glazuur wat dikker is en dan mooier op de cake blijft hangen!)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor de tip! Weer een goede reden om deze heerlijke cake te maken en jouw tip uit te proberen. :-)

      Verwijderen