maandag 19 november 2012

Stamppot met rauwe andijvie, spekjes en mosterd

Ik vond het weekend erg koud en door de waterkou onaangenaam. Natuurlijk geen reden om binnen te blijven, maar ik moest mij er wel toe zetten om naar buiten te gaan. Toch heeft dit weer ook zijn voordelen. Het is namelijk een prima excuus om warme chocolademelk met slagroom te drinken. Zo gezegd, zo gedaan in een chique Amsterdamse lunchroom. Wat een deceptie: smakeloze chocolademelk met slagroom zonder suiker. Grote tegenvaller na een ochtend struinen door de stad. Maar ik werd wel aangemoedigd tot het maken van meer wintervoedsel. Eigenlijk wilde ik een zuurkoolstamppot maken, maar kon zo snel niet een lekker recept vinden. Yika 2 stelde hutspot voor, maar dat vind ik echt niet lekker. Andijviestamppot....daar smulde ik altijd van als mijn oma het had gemaakt. Dit is niet haar recept, maar zeker net zo lekker.



Ingrediƫnten voor 4 personen
1 kilo kruimige aardappels
400 gram rauwe andijvie 
200 gram biologische spekjes
150 gram zachte geitenkaas
50 gram roomboter
2 eetlepels grove mosterd
1 ui
100 ml. melk
peper/zout

Schil de aardappels en kook ze met een snufje zout in 25 minuten gaar. Snipper, terwijl de aardappels koken, de ui. Giet de aardappels na 25 minuten af en laat ze droog stomen. Voeg nadat ze zijn droog gestoomd 100 ml. melk en 25 gram boter toe. Stamp de aardappels en voeg peper (uit de molen) en een snufje zout toe. Gebruik de overige 25 gram boter om de spekjes in te bakken. Als de spekje knapperig zijn, kan de ui worden toegevoegd. Laat zo'n 3 minuten meebakken. Voeg de mosterd aan de spekjes en ui toe. Meng de spekjes en de ui door de aardappels. Voeg de rauwe andijvie en de geitenkaas (kruimelen) toe. Meng het geheel en serveer. Heerlijk, eet smakelijk!


2 opmerkingen:

  1. Heerlijk en ......gemakkelijk klaar te maken. Bij mij was de stamppot een beetje lauw.De volgende keer wil ik het geheel nog even goed doorwarmen na het toevoegen van de rauwe andijvie en voordat ik de geitenkaas er over kruimel.
    De Engelsman vond het zo lekker, dat hij spontaan een glaasje heerlijk (Belgische) witte wijn inschonk.
    Hij gaf het een 7,5 en dat viel mij dan toch weer een beetje tegen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wij blijven streven naar een 8 van de Engelsman. Misschien lukt het met de runderstoof met ketjap...in deze tekst wordt verwezen naar Engeland. Misschien helpt het?

    Bij ons was de stamppot als wij het ons goed herinneren niet lauw en de geitenkaas smolt eigenlijk direct. Wij hadden veel boter gebruikt bij de spekjes en het geheel (met dus de hete boter) bij de aardappels gedaan. Dit maakt het misschien wat extra warm? Of al tijdens het stomen alvast spekjes en ui bakken? Wij zijn benieuwd naar jullie tweede poging.

    BeantwoordenVerwijderen