zondag 8 september 2013

Pasta met zeekraal, kappertjes en tonijn


Ik heb zeekraal vaker in de winkel zien liggen, maar dit is de eerste keer dat ik me er aan waag. Ik had er een beetje een algen idee bij. Het seizoen van de zeekraal is bijna voorbij (eind augustus, begin september), dus nog een laatste kans. En omdat ik vandaag heerlijke met mijn zus en neefjes op het strand heb gelopen, op zoek naar krabben en garnaaltjes, leek het mij vandaag een heel toepasselijke dag. Een zilte smaak bij de zilte zeelucht die nog in mijn neus hangt. Een recept dat niet uit een kookboek komt, maar rechtstreeks uit mijn hoofd. Altijd spannend. Het heeft mij en Yika 2 goed gesmaakt. Om tot inspiratie te zijn voor de lezers die ook nooit zeekraal hebben gegeten, volgt hier het recept. Als de lezer ook daadwerkelijk wil overgaan tot koken dan is het wel belangrijk er van bewust van te zijn dat zeekraal erg zout is. Niet iedereen houdt daarvan. Wij wel!

Ingrediƫnten voor 2 personen
150 gram schelpjes pasta
200 gram zeekraal (ongeveer, ik heb twee grote handen in een zak gedaan)
1 grote witte zoete ui
1 blikje tonijn 
2 knoflook tenen
2 eetlepels kappertjes
1 hand gehakte bladpeterselie
2 eetlepels bak en braad
1 eetlepel olijfolie
het sap van 1 citroen
peper

Zet een pan water op voor de pasta. Kook de pasta gaar zoals op de verpakking vermeld staat. Snijd ondertussen de ui in ringen en de knoflook in dunne plakjes. Zet een grote koekenpan op. Laat de boter heet worden. Bak de uien glazig. Terwijl de uien opstaan kun je de eventuele houterige uiteinden van de zeekraal wegsnijden. Die zitten er niet altijd aan. Het ligt eraan of je gekweekte of wilde zeekraal hebt gekocht. De zeekraal kun je ook rauw eten. Dan krijg je een idee van de smaak. Voeg als de uien glazig zijn de zeekraal toe. Laat meebakken en doe dan de knoflook in de pan. Laat de tonijn uitlekken en doe bij de zeekraal. Voeg een klein beetje peper toe en het sap van 1 citroen. Giet de pasta af. Voeg de pasta toe aan de pan met zeekraal. Doe de peterselie en kappertjes door het gerecht. Maakt af door een beetje olijfolie door de pasta te mengen en serveer. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten