zondag 15 september 2013

Pastasalade met courgette, sojaboontjes en mozzarella

Ik hoor wel eens de opmerking dat in de gerechten op dit blog ingrediënten zitten die niet makkelijk te verkrijgen zijn, of voor mensen nogal exotisch aandoen. Raadselachtig....want...over het algemeen speur ik zelf niet naar specifieke ingrediënten. Ik doe mijn boodschappen altijd binnen een schaal van 1 km van mijn huis. Uiteraard zijn er in deze buurt (Amsterdam Oost) veel Toko's, Turkse en Marokkaanse winkels te vinden. Maar ik denk dat in elke gemeente met meer dan 25.000 inwoners inmiddels toch wel een toko of turkse winkel te vinden is? En anders kan ik u adviseren om, als u in de grote stad bent, bepaalde artikelen in bulk aan te kopen. Zo komt u een hongerswinter prima door. 
Toch herken ik de gedachten "waar haal ik dat in godsnaam?!?" wel. Als ik in mijn kookboek Plenty bij het gerecht edamame boontjes zie staan dan ben ik vooral geneigd naar het volgende recept door te bladeren. De edamame (sojaboontjes) die ik wel eens in een restaurant heb gegeten smaakten echter zo goed, dat ik het toch eens wil proberen. Op naar de Toko in de Javastraat. Bij de eerste winkel was het meteen raak: gepelde diepvriessojaboontjes. Precies wat ik nodig had. Waarschijnlijk bij u ook in de eerste de beste Toko te vinden.


De Sojaboontjes

Ingrediënten voor 4 personen
4 eetlepels zonnebloemolie
2 middelgrote courgettes (in het oorspronkelijke recept zijn het er 3)
1,5 eetlepel rode wijnazijn
100 gram diepvriessojabonen (edamame)
50 gram basilicum
15 gram blad peterselie
75 ml. olijfolie
250 gram pasta
geraspte schil van 1 citroen
1,5 eetlepel kappertjes
200 gram buffelmozzarella
zout en peper

Snijd de courgettes in plakken van ongeveer 5 mm. Verhit de zonnebloemolie in een koekenpan. Bak de plakjes courgettes in kleine porties in circa 3 minuten aan beide kanten goudbruin. Laat ze op wat keukenpapier uit lekken. Doe de courgettes in een schaal en roer de rode wijn azijn erdoor.

Blancheer de sojabonenen 2 a 3 minuten in kokend water. Giet ze af en spoel ze met koud water af en laat ze uitlekken.

Doe de helft van de basilicum met de peterselie en olijfolie in een blender en voeg een beetje zout en peper toe. Pureer dit tot een gladde saus. 

Kook de pasta zoals vermeld op de verpakking. Giet de pasta af en spoel af met koud water. Laat de pasta uitlekken en doe vervolgens weer terug in de pan. Schaaf de schil van een citroen. Voeg de courgettes met de azijn aan de pasta toe. Voeg de sojabonen, basilicumsaus, citroenschil, kappertjes toe. Voeg in stukjes gescheurde mozzarella toe en meng de overgebleven basilicum door de salade. Breng op smaak met zout en peper. 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten