zondag 8 april 2012

Salade met appel, bleekselderij, citroen en haloumi



Dit is de salade van 2012! Op het eerste gezicht zou ik deze salade zelf niet hebben gemaakt. Ik houd niet van salade met fruit (of überhaupt fruit in een hoofdmaaltijd), maar toen ik afgelopen week bij mijn zus ging eten had ik niet veel keus. En dat was maar goed ook, want het bleek een salade te zijn om je vingers bij af te likken. HEERLIJK! Het recept is niet door mijn zus zelf bedacht, maar heeft enige tijd geleden in de Delicious gestaan. 

Ingrediënten voor 2 personen
15 gram Peterselie blad
3 strengen bleekselderij en 10 gram van het blad
1 1/2 kleine rode appel
1 1/2 eetlepel pijnboom pitten
2 theelepels ingemaakte citroenschil (mag ook met gewone citroen)
100 ml olijfolie
50 gram bloem
200 gram haloumi
aantal citroenpartjes naar smaak

Dressing
1 eetlepel slagroom
1/2 theelepel citroenrasp
1 eetlepel citroensap
snufje kristal suiker
snufje zout
60 ml olijfolie

Begin met het maken van de dressing. Voeg de citroenrasp, slagroom, olie, suiker en zout bij elkaar en schud goed. Het is handig hier bijvoorbeeld een jampotje voor te gebruiken, want dan kan je de dressing goed schudden, zodat de suiker en het zout oplossen. 

Zet een pan op het vuur en rooster de pijnboompitjes. Snijd de appel en de bleekselderij in fijne plakjes en doe deze beide in een saladeschaal. Voeg de citroenschil, citroenpartjes, peterselie en het blad van de bleekselderij toe. Als de pijnboompitjes bruin zijn kunnen deze ook worden toegevoegd aan de schaal. Snijd de haloumi in dunne plakken en haal door de bloem. Doe ongeveer 100 ml olie in een pan en laat deze heet worden. Bak/frituur de haloumi licht bruin. Laat de haloumi uitlekken op keukenpapier en voeg vervolgens toe aan de salade. Meng de dressing door de salade. Serveer er bijvoorbeeld pompoen soep bij.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten