dinsdag 12 juni 2012

Romige paprika-pompoensoep

Ik probeer volgens de  seizoenskalender te koken. Omdat ik nu eenmaal geen boer ben, tweehoog achter in de stad woon en ook weleens naar de film wil, lukt dat niet altijd. Op momenten dat ik geen zin heb in die - volgens de seizoenskalender- zeer verantwoorde snijbiet, is een supermarkt die aardbeien in de winter en pompoen in de zomer verkoopt best fijn. Maar ik doe m'n best. En op momenten dat ik iets minder m'n best doe, kan het zijn dat ik in juni een pompoen uit het schap pak. Een NO-NO volgens de seizoenskalender. Dus met enige schroom: romige paprika-pompoensoep. Naar een recept van diezelfde winkel: A.H.

Ingrediënten voor 4 personen:
- 1 ui
- 1 kleine oranje pompoen
- 4 eetlepels vloeibare margarine
- 2 kruidenbouillontabletten
- 1 pot gegrilde paprika's (320 ml).
- 1 flesje finesse voor koken (250 ml)
- 1 zakje gemalen oude kaas

Ui pellen en snipperen. Pompoen mag je schillen, hoeft niet. Ik heb één keer geprobeerd om een pompoen te schillen. Vervolgens besloten mezelf dit NOOIT meer aan te doen. Het was niet goed voor de pompoen (bleef weinig van over) én niet goed voor mijn stemming. Ik gebruik pompoen met schil. Pompoen in kleine stukjes snijden.

In de soeppan margarine verhitten. Ui en pompoen toevoegen en ca. 5 minuten zachtjes laten bakken. Bouillontabletten en 750 ml kokend water toevoegen. Soep aan de kook brengen en 15 minuten laten koken.


Gegrilde paprika's afgieten en in reepjes snijden. Gegrilde paprika en eventueel finesse room voor koken aan de soep toevoegen. Persoonlijk ben ik geen fan van kookroom, etc. Ik vind dat het de smaak afvlakt. In dit recept laat ik de kookroom helemaal weg. Mocht je de soep zonder room te sterk vinden, dan zou ik naar eigen smaak room toevoegen. Met een staafmixer de soep pureren en met zout en peper op smaak brengen.



Garneren met wat kaas en enkele reepjes paprika die je hebt achtergehouden. Of niet (zoals ik nu heb gedaan). Dik donkerbruin volkorenbrood past er prima bij. Dat had ik niet in huis dus geimproviseerd met een naambroodje.
 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten