zondag 24 juni 2012

Daging Besengek met haricoverts en tomaat

De film Jiro Dreams of Sushi leert ons dat er soms jaren nodig is om tot perfectie te komen. De leerlingen van de sushimasterchef Jiro Ono moeten ten minste 10 jaar in de leer alvorens zij zelfstandig sushi mogen maken. Eén leerling vertelt in de film dat hij in een half jaar 200 sushiomeletten heeft gemaakt en deze allemaal door Jiro werden afgekeurd. Het restaurant van Jiro Ono wordt dan ook als het beste sushi restaurant ter wereld gezien, waar het (vast staande) menu van 20 sushi's bijna €300 kost...

Kemirinoten

Aan sushi zal ik mij niet zo snel wagen, maar een lekker Indonesisch recept uit het kookboek Indische Keukengeheimen wil ik wel uitproberen. Voor het koken van een Indonesisch recept is het onvermijdelijk om naar de toko te gaan. Kemirinoten, trassi en limoenblaadjes zijn over het algemeen niet in de reguliere supermarkt te krijgen. In Amsterdam ga ik het liefst naar Don Yung op de Zeedijk (83). Hier kocht ik naast bovenstaande ingrediënten ook de laos die ik in de Daging Besengek moet gebruiken.

Ik heb dit recept voor de eerste keer uitgeprobeerd en het heeft zeker nog wat verfijning nodig (hopelijk minder dan 10 jaar). Ik mis vergelijkingsmateriaal, want om eerlijk te zijn heb ik nooit bij een goed Indonesisch restaurant gegeten. Toch vond ik mijn eerste poging lang niet slecht. Het kookboek is erg kort over de manier waarop de ingrediënten moeten worden gebruikt. De site Wegwijs in de Aziatische Keuken heeft mij hierbij goed geholpen!

                       
Boven:gember. Beneden:laos. Het is net als
gember een wortel, maar het heeft een andere
smaak!!

Ingrediënten voor 2 personen
250 gram runderlappen/sukadelappen (in blokjes gesneden)
1 middelgrote ui (in ringen gesneden)
1 teen knoflook (in dunne plakjes gesneden
1 kemirinoot (fijn gestampt)
1 theelepel sambal oelek 
1 stuk laos van ongeveer 3 cm. (geschild en in tweeën gesneden) 
1 stuk gember van ongeveer 3 cm. (geschild en in tweeën gesneden)
1 vers limoenblad (bij de toko te koop, vaak ingevroren) 
1 laurierblad
1 stuk sereh van ongeveer 3 cm. (onderste stukje. In tweeën gesneden)
1/4 theelepel kurkuma
1/4 theelepel paprikapoeder
1/2 theelepel korianderpoeder
1/4 theelepel komijnpoeder
1/4 theelepel zout
snufje suiker
stukje tamarindepulp opgelost in 1 eetlepel water (dit heet asem)
1/4 theelepel trassi opgelost in 1 eetlepel water
200 ml kokosmelk
blokje van 3 bij 3 cm. santen (geconcentreerde kokos. In blok te verkrijgen bij de A.H.)
2 longdrinkglazen water 
2 eetlepels olie
150 gram haricoverts (gehalveerd)
2 tomaten (in blokjes gesneden)
100 gram zilvervliesrijst 

Voeg het gesneden vlees toe aan een pan met water met de laurier, laos, sereh, gember en het limoenblad. Breng het aan de kook en giet dan af. Ik weet niet waarom het vlees moet worden gekookt, dit staat niet in het kookboek vermeld. Mogelijk krijgt het vlees op deze manier de frisse smaak van het limoenblad en de anderen ingrediënten. 
Fruit de ui en de knoflook. Voeg de gestampte kemirinoot, kurkuma, paprika-, koriander-, komijnpoeder en het zout toe. Roer goed door de pan. Voeg dan de sambal, trassi en tamarinde/asem toe. Goed omscheppen. Voeg daarna het vlees toe. Ik heb de andere ingrediënten (loas, sereh etc) ook toegevoegd. Overgiet met kokosmelk en voeg zout en een beetje suiker naar smaakt toe.



Ik heb het vlees bijna 5 uur laten pruttelen. Toen was het pas zacht. De duur is afhankelijk van de malsheid van het vlees. Tussendoor vooral veel blijven proeven! Ik heb na 1 uur de sereh, laos, gember, laurierblad en het limoenblad verwijderd. Ik heb het blokje santen toegevoegd met 1 glas water. De Daging Besengek mag niet te droog zijn. Doe er indien nodig nog een glas water bij. Het vlees moet echt kunnen sudderen in de saus. Kook als het vlees gaar is de rijst (zoals beschreven op het pak). Snijd de haricoverts en voeg deze aan de pan toe. Na 5 minuten kunnen de tomaten ook in de pan. De haricoverts zijn ongeveer na 8 a 10 minuten beetgaar.

SELAMAT MAKAN!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten