vrijdag 20 juli 2012

Broodje Bakkeljauw met zuur

Als ik na mijn werk het station Muiderpoort uitloop en geen zin heb om te koken, ga ik langs bij Lalla Rookh voor een broodje pikante bakkeljauw en een broodje moksie-metie. Heerlijk, ookal zijn ze altijd net iets te snel op. Met mooi weer koop ik er een biertje bij en ga lekker in het Oosterpark zitten. Uiteraard geeft dit ook inspiratie voor de thuiskok. Hoe maak ik mijn eigen broodje bakkeljauw...??
Ik heb wat gespeurd op het internet en vervolgens een pak bakkeljauw filet gekocht bij de toko. Filet, omdat mij dat makkelijk leek. Ik vond mijn poging smakkelijk, alleen het pluizen heb ik nog niet helemaal onder de knie. Hierdoor heeft mijn broodje iets grotere stukjes bakkeljauw dan bij de Surinamer. De smaak was ook niet hetzelfde, maar nogmaals...mijns inziens wel lekker.

Ingrediënten voor 4 broodjes
450 gram bakkeljauw
2 strengen selderij
2 uien
2 tenen knoflook
2 chilipepers (of uiteraard madame jeanette)
2 eetlepels tomatenpuree
1 eetlepel sambal
1 mespunt trassi
5 eetlepels plantaardige olie
4 pistoletjes

Bakkeljauw is gezoute en gedroogde kabeljauw. Het is dus belangrijk de vis eerst te ontzouten. Op de verpakking staat dat 10 minuten koken genoeg is. Ik heb dit echter één keer geprobeerd en de vis was toen nog heel erg zout. Spoel de bakkeljauw dus goed af en laat zo'n 3 uur weken in koud water. 

 
Ververs het water een paar keer. Na 3 uur kan de bakkeljauw in een pan water op het vuur worden gezet. Breng aan de kook en laat 10 minuten koken. Proef (het dikste stuk bakkeljauw) of de vis voldoende ontzout is. Zo niet, ververs het water en breng opnieuw aan de kook. Giet de bakkeljauw af en laat afkoelen.
Snijd de selderij en knoflook in dunne plakjes. De uien kunnen in ringen worden gesneden. De chilipepers fijn hakken. Als de bakkeljauw is afgekoeld kan deze worden uitgeplozen. Met andere worden: met de vingers uit elkaar trekken.

Voeg 5 eetlepels plantaardige aan een hete koekenpan toe. Bak de selderij, knoflook, uit en chilipeper glazig. Voeg peper toe en de trassi. Meng het geheel, daarna kan de tomatenpuree en sambal worden toegevoegd. Laat twee minuten mee bakken. Vervolgens kan de bakkeljauw in de pan. 
Serveer de bakkeljauw op een pistolet met zuur.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten