vrijdag 15 maart 2013

Lasagne met Paddenstoelen


Aangezien ik nu eenmaal mijn kookbijbel heb gevonden, kook ik de afgelopen dagen enkel vegetarische recepten (hoewel...op dit moment staat er op mijn gasfornuis rundvlees te sudderen naar recept van Julia Child). 
Opnieuw een recept uit Vegalicious: een heerlijke lasagne, die niet zo zwaar op de maag valt. Ik heb het recept een klein beetje aangepast. In het boek staat dat je voor 6 a 8 personen 300 gram paddestoelen moet gebruiken. In mijn keuken blijft van 300 gram paddestoelen bar weinig over na het bakken. Ik gebruikte deze hoeveelheid voor een lasagne van 2 a 4 personen. De lasagne wordt in het boek opgebouwd door een afwisseling van een laagje lasagnevel met paddestoelen en een laagje lasagnevel met bechamel. Als je de lasagne zo zou willen opbouwen, zou ik een dubbele hoeveelheid bechamel maken. Ik had het recept echter niet zorgvuldig gelezen. Ik heb de lasagne namelijk opgebouwd uit laagjes lasagnevel met bechamel en paddestoelen erop. Ook lekker. Hierbij het recept hoe ik het heb gemaakt. 

Ingrediƫnten voor 2-4 personen
Bechamelsaus (klik hier)
Klontje boter om ovenschaal in te vetten
250 gram verse lasagne vellen (verkrijgbaar bij de AH)
300 gram gemengde paddenstoelen
30 gram boter
2 teentjes knoflook (dunne plakjes)
1 grote hand met basilicumblaadjes
Parmezaanse kaas
1 bol buffelmozzarella
peper en zout

Maak de bechamelsaus. Verwarm de oven voor op 180 graden. Vet een aardewerken ovenschaal in met boter. Hak de paddestoelen in kleine stukjes. Zet een koekenpan met boter op het vuur en fruit de paddestoelen in twee porties (anders is de pan te vol en gaan de paddenstoelen stoven in plaats van bakken). Voeg peper en zout toe. Voeg als de paddenstoelen bruin worden de knoflook toe en laat 2 minuten meebakken. Zet de paddesntoelen apart.
Leg in de ovenschaal een eerste laag lasagnavellen. Voeg een dun laagje paddenstoelen toe en bestrooi met basilicum (maak geen dikke lagen, liever meer dunne lagen).



Leg een velletje lasagne op de paddenstoelen en voeg er met een lepel een dunne laag bechamelsaus op. Klein beetje peper en zout en strooi er wat Parmezaanse kaas overheen. 

Voeg dan opnieuw een dun laagje paddenstoelen toe met basilicum. Laagje lasagne en weer laagje met bechamel en paddenstoelen. Ga hier mee door tot de paddenstoelen op zijn (ik had 3 laagjes paddenstoelen). Eindig met een laatste velletje lasagne met bechamelsaus erop. Zorg dat de hele laag lasagnevellen goed besmeerd zijn met bechamel, want anders worden de vellen hard in de oven. Verdeel de mozzerella erover en bestrooi met Parmezaanse kaas. Bak de lasagne in ongeveer 35 minuten gaar in de oven. 



Eet smakelijk!





Geen opmerkingen:

Een reactie posten