zondag 12 januari 2014

Spelt met geroosterde pompoen en feta


Ik wilde een makkelijk gerecht maken met ingrediënten die ik nog in mijn koelkast en voorraadkast had liggen. Half zakje spelt, halve pompoen en ik had ook nog een stukje feta. Deze ingrediënten leken mij te combineren in een gerecht dat zowel koud als warm gegeten kan worden. Omdat ik ook nog wat ingemaakte citroenen over had van een gerecht dat ik had gemaakt met oud en nieuw, heb ik daarvan ook de schil in stukje door het gerecht gedaan. Dit zijn ingemaakte citroenen die ik bij een Turkse supermarkt heb gekocht. Waarschijnlijk met bespoten schil. Achteraf niet zo'n lekker idee. Om de ingemaakte (onbespoten) citroenen zelf te maken kun je doorklikken op deze link.

Ik heb tegenwoordig altijd een fles citroenolie in mijn keuken staan. Heerlijke olie voor allerlei salades en gerechten. Een aanrader dus!

Let op!: er wordt op de verpakking van mijn merk spelt (Demeter) aangeraden om deze van te voren 3 uur te weken (kan volgens mij ook prima zonder te weken, maar toch..)

Ingrediënten voor 2 personen
Halve pompoen (ongeveer 400 gram)
150 gram spelt
100 gram feta
2 eetlepels olijfolie
1 eetlepel citroenolie (bij gebrek hieraan vervang dan de lepel citroenolie met een extra eetlepel gewone olie en het sap van een halve citroen)
1 eetlepel rodewijn azijn
1/2 theelepel fijne dijon mosterd
1 teentje knoflook
1 extra lepel olijfolie om de pompoen in te vetten
1 ingemaakte citroen
peper/zout

Zet een pan met water op het fornuis en voeg de spelt toe. Breng het aan de kook, zet het vuur wat lager en laat de spelt in 1 uur of zoals op de verpakking vermeld staat gaar worden. 

Verwarm de heteluchtoven voor op 200 graden. Schep de pitten uit de pompoen en snijd in dunne plakken (de schil mag er op blijven zitten). Snijd de plakken vervolgens door de midden. Anders eet het zo onhandig. Bedek een ovenrooster met bakpapier. Leg de pompoen op het bakpapier. Besmeer de pompoen met een kwastje met olie. Bestrooi ruim met peper en zout. Zet het rooster in de oven en laat de pompoen in ongeveer 25 minuten gaar roosteren.

Meng voor de dressing de olie, citroenolie, azijn en mosterd door elkaar. Pers 1 knoflookteentje uit in de olie en voeg zout en peper toe. Klop de dressing goed door elkaar, zodat de azijn zich goed met de olie kan vermengen.

Snijd de ingemaakte citroen in 4 stukken. Snijd met een vlak mes het vruchtvlees van de schil. Het vruchtvlees kan worden weggegooid, want wordt niet gebruikt. Snijd de schil in kleine stukjes.

Meng de spelt, pompoen, dressing en de stukje ingemaakt citroen door elkaar. Brokkel de feta over de spelt en klaar is kees. Eet smakelijk!




1 opmerking: