donderdag 2 januari 2014

Zalige vegetarische burger van linzen en paddestoelen

Mijn goede voornemens zijn op 1 december 2013 al gestart: de aanschaf van een sportabonnement. Ik had al twee maanden een zware dip in het hardlopen. Grootste oorzaak: motivatie. Geen zin om 's avonds nog na mijn werk in het donker rond te lopen. Dan maar weer naar de sportschool. Sporttas elke maandag en woensdag mee naar mijn werk en dan meteen door. Tot op heden zit het ritme er in. 
Tijdens de kerstdagen verbleef ik met mijn familie in Drenthe, midden in het bos. Mijn zussen hadden mij gevraagd ook mijn hardloopschoenen mee te nemen. Met gezonde tegenzin weer rustig gestart met een eerste rondje. Ik kon er toch weer in één keer 4 km uitpersen. Dat viel mij alles mee, ik ben namelijk niet zo'n wilde renner....ik loop meestal 5 km. Inmiddels rustig op weg naar de 7 km.
Mijn plan is nu om 2 keer in de week naar de sportschool te gaan en 1 keer in de week hard te lopen in het park. Een nobel steven. Om de motivatie en inspiratie er een beetje in te houden, heb ik een boek van de boekenplank van Yika 2 gepakt. Eat & Run van Scott Jurek. Scott Jurek is een ultraloper. Wat is ultralopen: idioot lange afstand rennen. Zoals de Badwater ultramarathon: 217 km in maximaal 48 uur rennen in de zinderende hitte. De beste man doet er geloof ik maar 26 uur over.  Volslagen idioot, maar heerlijk om te lezen hoe een mens zich hier in vredesnaam op voorbereid. Hoewel ik niet het voornemen heb om in 2014 te starten met ultrarennen, heb ik mij wel voorgenomen weer eens wat meer recepten op het blog te schrijven. Leuk dus dat Scott Jurek in dit boek ook een aantal recepten met zijn lezer deelt.  

Deze linzen burgers zijn echt heerlijk van smaak en zeer smeuïg. Niet van die droge vegetarische burgers die je wel eens in een restaurant krijgt. Om de vingers bij af te likken!! Het recept is voor aardig wat burgers. Ze kunnen volgens meneer Jurek heel goed rauw worden ingevroren. Onze vriesvakje ligt vol. Ik kijk nu al weer uit naar de volgende burger.


Let op: in het recept worden cups gebruikt. Dit is een Amerikaanse maat. Ik kan het aanraden om een setje cups in de kookwinkel te kopen. Indien je deze nog niet hebt, dan kan je googlen op " omrekenen cups ". 


Ingrediënten voor 10 burgers
1 cup groene linzen; (= 2 1/4 cup gekookt)
2 1/4 cup water
1 theelepel gedroogde peterselie
1/4 theelepel zwarte peper
4 teentjes knoflook, waarvan 3 geperst
1 1/4 cup gesnipperde ui
1/4 cup gehakte walnoten
2 cup broodkruimels (gebruik 1 dag oud brood. Ongeveer een half brood. Als het nog te vers aanvoelt, kun je het in de broodrooster doen. Snijd het brood in stukken en maak in een keukenmachine fijn. Na het roosteren kan de korst gewoon mee gemalen worden)
1/2 cup lijnzaad gevijzeld
3 cup fijn gesneden champignons
1 1/2 cup fijn gesneden spinazie
3 eetlepels balsamico azijn
3 eetlepels dijon mosterd
2 eetlepels gist (instant)
1 theelepel zeezout
1/2 theelepel paprikapoeder
bakboter/olie

Doe de linzen, het water, de peterselie, 1 teentje knoflook, 1/4 cup gesnipperde ui (ongeveer en halve ui) in een kleine pan water aan de kook. Zet het vuur zacht en laat de linzen 35 tot 40 minuten koken, tot het water is opgenomen door de linzen en deze zacht zijn. 


Terwijl de linzen koken kun je al beginnen met de rest van het recept. Meng de walnoten, het broodkruim en het lijnzaad in een kom. Voeg het gist, zout, peper en de paprikapoeder toe en roer goed door.





Fruit de overgebleven ui (1 cup= ongeveer 1 gesnipperde ui), 3 geperste knoflook tenen, champignons en spinazie ongeveer 8 tot 10 minuten in boter/olie. Haal de linzen als ze zacht zijn van het vuurt en voeg de mosterd en balsamico azijn toe. Plet de linzen met een lepel/puree stamper tot een dikke pasta.

Meng de linzen, gebakken champignons en het broodkruim in een grote kom en roer goed door. Laat 15 tot 30 minuten afkoelen in de koelkoast. Maak met de hand burgers en bak ze in een koekenpan 5 minuten op elke kant bruin. Beleg het broodje zoals je het ook lekker vindt. Ik heb er wat extra uien bij gebakken, en zoals het een burger betaamt: mayo en ketchup toegevoegd.


Eet smakelijk!! 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten