vrijdag 26 december 2014

Bramentaart met amandelen en vanille ijs



Ik was maandag uit eten met een vriendin en zij vertelde dat ze een lekkere salade had gegeten uit het farmhouse cookbook. De naam van het kookboek zei mij wel iets, maar ik was het verder even kwijt. Na het eten dronken we nog een kopje thee bij mij thuis en vol verbazing zei mijn vriendin: "je hebt het farmhouse cookbook gewoon in je boekenkast staan". En jawel hoor, daar stond ie tussen al mijn kookboeken. Ik heb nog niet veel uit dit kookboek gekookt, dat mag duidelijk zijn. De perentaart die op dit blog staat komt er wel uit. Die was heerlijk, dus ik bedacht dat het voor het kerstdiner wellicht ook een goed idee was om een zoet recept uit dit kookboek te kiezen. Het was een prima keus, want opnieuw een heerlijke taart! In originele recept worden het overigens bramenrepen genoemd. 

Ingrediënten
voor de bodem
225 gram zachte roomboter
75 gram gezeefde poedersuiker
225 gram bloem
50 gram maïsmeel (te verkrijgen bij ekoplaza)
snufje zout
200 gram bramenjam

Voor de bovenkant
125 gram zachte room boter
125 gram lichte rietsuiker
fijn geraspte schil van 1 citroen
2 grote eieren 
25 gram zelfrijzend bakmeel
175 gram gemalen amandelen
200 gram bramen
25 gram amandelschaafsel
1 eetlepel rietsuiker 

Optioneel: vanille ijs

Verwarm de hetelucht oven voor op 180 graden. Vet een rechthoekige bakvorm (20 bij 30 cm) in en bekleed met bakpapier.

Klop voor de bodem de boter en de gezeefde poedersuiker in een kom licht en romig. Zeef de bloem, het maismeel en het zout en meng het met het botermengsel tot een zacht deeg. Rol het deeg op een licht bestoven werkvlak uit tot een lap die iets kleiner is dan de bakvorm. Leg het deeg in de bakvorm en duw een beetje uit naar de randen. Prik met een vork een paar gaatjes in de bodem en bak 20 minuten tot het deeg lichtbruin is. Haal uit de oven en laat afkoelen. Bestrijk als de bodem is afgekoeld met de jam en laat daarbij 1 cm van de rand vrij.

Klop voor de bovenkant de boter en rietsuiker licht en romig. Klop het citroenrasp erdoor. Kluts de eieren en klop deze geleidelijk door de boter. Spatel vervolgens de gemalen amandelen en het zelfrijzend bakmeel door het boter en ei mengsel. Schep dit mengsel op de bodem met jam en strijk zorgvuldig uit tot een egale laag.  Bestrooi met bramen en duw de helft ervan in het deeg. Bestrooi het geheel vervolgens met rietsuiker. Ik heb wat meer dan een eetlepel suiker gebruikt.


Bak de taart 10 minuten. Haal vervolgens uit de oven en bestrooi met het amandelschaafsel. Bak de taart nog eens 45 minuten. In het boek staart 30 minuten, maar toen was mijn taart nog niet gaar. Dit kun je test door er een cocktailprikker in te prikken. Deze moet er schoon uitkomen. Laat de taart afkoelen en serveer met een bolletje vanille ijs. 





Geen opmerkingen:

Een reactie posten