zaterdag 27 december 2014

Geroosterde bloemkool met tomaat, dille en kappertjes dressing

De kerstdagen zitten er weer op en uiteraard is dat een moment van bezinning...vooral bezinning in de zin van weer wat gezonder eten en drinken. Dus groenten in plaats van kaasfondue en een kopje thee in plaats van wijn. Het is even omschakelen in huize Yika.......die zak snoep die er nog lag moest echt op! Oh god....en dan hebben straks ook nog de goede voornemens voor 2015. Ik wil namelijk nog van alles: meer bewegen; ook het "roken bij een biertje" opgeven; überhaupt wat minder biertjes drinken; aardiger zijn tegen Yika 2 en zo veel mogelijk vegetarisch eten. Dat is toch allemaal niet te doen in zo'n kort tijdsbestek?!!Of is dat een self fulfilling prophecy? Ik geloof dat ik eigenlijk ook de dingen die ik wil positief zou moeten benoemen. Dus niet wat je niet wilt (als je niet aan een paarse krokodil mag denken, denk je daar altijd aan!), maar wat je wel wil.....Kortom ik wil gezond leven en genieten. Die twee gaan voor mij nog niet helemaal lekker samen, maar daar vind ik in 2015 bij vlagen vast wel weer mijn weg in.

Gelukkig is dit recept gezond, maar door de dressing geeft het ook de comfort food kick. Wij houden van Yotam Ottolenghi!




Ingrediënten voor 2 personen (als hoofdmaaltijd, anders voor 2-4 personen)
1 kleine bloemkool
50 gram jonge spinazie
12 cherry tomaatjes 
1 eetlepel fijn gesneden dille
2 eetlepels kappertjes
2 knoflook teentjes
2 eetlepels appelazijn
1 eetlepel grove franse mosterd
120 ml. olijfolie
zout en peper

Maak allereerst de dressing. Hak de kappertjes en de knoflook fijn en doe in een bakje van de staafmixer of in een foodprocessor. Voeg hierbij ook de appelazijn, mosterd en wat zout en peper toe. Staafmix fijn. Voeg vervolgens heel langzaam ongeveer de helft van de olijf olie toe. In een dun straaltje, terwijl je doorgaat met mixen (net als bij het maken van mayo). Maak het tot een lobbige dressing. 

Zet een pan op het vuur het breng het water aan de kook. Maak bloemkoolroosjes en kook deze 3 minuten. Giet de bloemkool af. Verwarm vervolgens de grillpan 5 minuten op hoog vuur. Meng als de bloemkool goed is uitgelekt het restant van de olie en wat zout en peper door de bloemkoolroosjes. Gril op de grilplaat.

Doe de spinazie in een schaal. Halveer de cherrytomaten en voeg die ook toe. Als de bloemkoolroosjes mooi gegrild zijn kunnen deze warm met de dressing door de cherrytomaten en spinazie worden gemengd. Hak de dille en garneer de salade hiermee. Eet smakelijk!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten