dinsdag 15 januari 2013

Draadjesvlees met rode kool en aardappels

Al een paar dagen gonst het in het nieuws...dinsdag sneeuw! En voor mij ook nog eens een vrije dag. Genoeg tijd om heerlijk malse biologische sukadelappen op het vuur te zetten en de hele dag te laten sudderen. Van de Ridammerhoeve in het Amsterdamse Bos. 
Draadjesvlees (of sukadelappen) vind ik heerlijk. Als het tenminste goed is klaar gemaakt. Ik heb het al vaak geprobeerd, maar op de één of andere manier bleef het vlees altijd wat smakeloos. Nooit de smaak die ik bij mijn moeder of oma proefde. Tot vandaag. Na wat gegoogle heb ik een recept uitgeprobeerd van landgoedwinkel de Hooierij. Het heeft mij en zelfs Yika 2 (geen vleeseter) heerlijk gesmaakt!

Ingrediënten voor 3-4 personen
800 gram sukadelappen (of riblappen)
125 ml. rode wijn
500 ml. runderbouillon
2 uien, in ringen
4 kruidnagels
1 laurierblad
2 plakken ontbijtkoek
1,5 theelepel ketjap manis
1,5 eetlepel appelstroop
6 takjes tijm
1 grote tak rozemarijn
peper en zout
mosterd
kruimige aardappels (3 p.p)
680 gram rode kool (2 potjes)
3 eetlepels bak en braad

Zout en peper de sukadelappen en smeer ze in met mosterd.Ik had niet zoveel mosterd meer (zie foto), maar de lappen mogen best ruim worden ingesmeerd. Gezien wij maar een huishouden van 2 personen hebben, had ik ook wat minder vlees. Zo'n 650 gram...morgen ben ik alleen en eet ik de restjes op. Waarschijnlijk smaakt het vlees dan nog lekkerder.
Voeg 3 eetlepels bak en braad toe aan de braadpan en bak het vlees bruin. Voeg de uien toe en bak glazig. 


Voeg dan de wijn, warme boullion, ketjap manis, kruidnagel, laurierblad, appelstroop, tijm en rozemarijn toe. De boullion die je bij het vlees voegt moet warm zijn, omdat het vlees anders schrikt en hierdoor taaier wordt. Kruimel op het laatst de ontbijtkoek over het vlees en door de jus. Het vlees moet onder het vocht staan. 


Zet het vuur laag en doe een vlamverdeler (bij gasfornuis) onder de pan. Laat het vlees sudderen. Ik heb het de hele dag (zo'n 7 uur) met een deksel op de pan laten staan. Uiteraard kan dit ook wat korter. Als het vlees maar mooi uit elkaar valt. Kook de aardappels gaar en verwarm de rode kool. 
EET SMAKELIJK!!


3 opmerkingen:

  1. Mmmmm......ik krijg al trek als ik het lees.
    Ga het zeker klaarmaken

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Vandaag lekker het vlees laten sudderen, terwijl buiten de carnavalsoptocht voorbij trok.
    Op foto 4 zie ik toch duidelijk uien in de jus, maar deze staan niet bij de ingrediënten. Hoe dan ook, ik heb 2 uien grof gesnipperd. Het geheel rook en smaakte heerlijk.
    De Engelsman: "they are improving; this is definitive an eight and a half"
    Mmmm.....ik zit nog na te genieten en voor morgen heb wij nog wat over.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Je hebt helemaal gelijk. Er horen inderdaad uien in. Ik ben blij dat je zo opmerkzaam bent en de foto's goed hebt bekeken. Goed om te horen dat het lekker heeft gesmaakt. Het is er nu ook echt weer voor. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen