zondag 27 januari 2013

Red Velvet Cake



De Red Velvet Cake aten wij voor het eerst bij Coffee Bru. Voor die tijd wist ik van het bestaan niet af. De taart zag er prachtig rood uit en bij een heerlijke cappuccino konden wij de verleiding niet weerstaan. 
Mijn bakkwaliteiten zijn nog niet zo goed ontwikkeld. Ik vind het ook lastig hier veel mee te oefenen, omdat dit ook veel eten betekent. Een andere optie is socialer worden en vaker mensen thuis uitnodigen die mee kunnen eten. Misschien moeten Yika 2 en ik dat maar eens proberen. Met deze cake zijn de mensen denk ik wel te verleiden. Het recept heb ik op internet gevonden. De recepten van de verschillende amateurs en professionals komen eigenlijk allemaal op hetzelfde neer. In frosting wordt wel gevarieerd. Ik heb frosting  gemaakt van mascarpone. Yika 2 vond het heerlijk, ik vond het iets te machtig. De volgende keer zou ik eens een andere willen uitproberen. Aan u de keus. Ik zal het recept wel opschrijven, maar google gerust ook wat verder. Lees voor u boodschappen gaat doen eerst even het hele recept door, zodat u precies weet welk kookgerei u nodig heeft.

Ingrediënten
250 gram patentbloem
1 theelepel bakpoeder
1/2 theelepel zout
2 eetlepels cacao
113 gram roomboter
2 grote eieren
300 gram kristal suiker
1 theelepel vanille extract
240 ml. karnemelk
2 eetlepels rode vloeibare kleurstof (taartenwinkel of toko)
1 theelepel witte wijnazijn
1 theelepel baking soda (taartenwinkel, natuurwinkel)

Frosting
350 ml. slagroom (40% vet)
500 gram mascarpone
125 gram poedersuiker
1 theelepel vanille extract

Maakt eerst de frosting. Klop de slagroom stijf. Meng in een andere kom de mascarpone, poedersuiker en vanille extract los. Mascarpone is vrij stug. Doe dit met een mixer (bij gebrek aan mixer deed ik het met een vork met lamme arm tot gevolg). Spatel vervolgens het mascarpone mengsel door de slagroom. En zet 2 uur in de koelkast.










Pak opnieuw twee kommen (ja, het hele keukengerei moet uit de kast worden gehaald). Zeef in 1 kom de bloem, cacaopoeder en voeg een theelepel bakpoeder en het zout toe. Meng dit geheel door elkaar. 










Doe in een klein kommetje de karnemelk met de rode kleurstof en meng. 





Doe nu in de andere kom de boter (op kamertemperatuur) en klop zacht. Voeg de suiker toe. Opnieuw is het handig hier een mixer te gebruiken. Blijf rustig mixen en voeg 1 voor 1 de eieren toe, tot de boter/suikermix mooi glad is. Voeg een theelepel vanille extract toe en meng nog één keer goed door elkaar. Voeg nu om en om 1 deel bloem toe, mix, en voeg dan een paar lepels kleurstof toe. Herhaal dit een aantal keer en eindig met de bloem.



Als je hiermee klaar bent heb je een prachtige rode cakemix. Nu het trucje met de soda en azijn. Als soda en azijn gemengd worden, dan gaat het bruisen. Hierdoor wordt de cake lekker luchtig, maar je moet wel snel handelen. Voeg in een klein bakje bij 1 theelepel baking soda 1 theelepel azijn en voeg direct als het gaat bruisen aan de cakemix. Spatel rustig door je mix (zodat je het niet direct weer stuk slaat). 
Verwarm de oven voor op 180 graden. Vet een bakvorm in van ongeveer 23 cm. Bedek de onderkant met bakpapier. Voeg de helft van de cakemix toe (je maakt namelijk 2 cakes. Als je twee bakvormen hebt, kun je die uiteraard tegelijkertijd vullen). 



Bak de cake (of 2 tegelijk) in 25 a 30 minuten gaar. Elke oven is verschillend, dus prik rond 20 minuten met een saté prikker in de cake. Als de prikker er schoon uitkomt is de cake gaar. Mogelijk hebben twee cakes in de oven wat langer nodig om gaar te worden.  Ik heb ze één voor één gebakken.



Laat de cakes goed afkoelen en zet ze hierna een uur in de koelkast. Eigenlijk is het de bedoeling dat deze cakes door tweeën worden gesneden, zodat er een cake met 4 lagen kan worden gemaakt. Ik had hier niet een groot genoeg mes voor en durfde het niet aan. Deze cake heeft dus maar 2 lagen. Hierdoor had ik wel wat frosting over. Leg 1 cake op een plat bord en smeer deze in met frosting. Leg vervolgens de andere cake erop en bedek de bovenkant en zijkanten ook met frosting. Decoreer met wat geraspte chocolade of andere bakfrutsels.










De cake heeft een mooie rode kleur en smaakt heerlijk. Volop genieten de komende week en daarna als de wiedeweerga naar de sportschool. 


5 opmerkingen:

  1. hhmmmmmmmmmmmmmmmmmm dat ziet er heerlijk uit :-)

    Lfs Leontien

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik weet uit ervaring dat deze heeeeeeel erg lekker is!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Hilda,

      Ja de taart is inderdaad lekker. De cake had van mij alleen iets meer smaak mogen hebben (anderen vonden de taart wel erg lekker, maar ik blijf graag kritisch). Nog tips als echt taartenbakker?

      Verwijderen
  3. Dat ziet er fantastisch uit!!!

    @ Yika 2: gefeliciteerd, xx

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Thanks!!!! We maken er ook wel een keer 1 voor in Veghel...of ander lekker taart recept. We moeten immers nog oefenen.

    X

    BeantwoordenVerwijderen