dinsdag 22 januari 2013

Makkelijke Curry met Bloemkool en Tomaat

Ik ben niet ziek, maar labber de kakkie. Ik ben er achter gekomen dat het woord labber de kakkie niet tot ieders verbeelding spreekt. Ik denk dat mijn opa het heeft bedacht . Mijn opa bedacht namelijk regelmatig zijn eigen taal, zo was huilen in zijn mond tjenken. "Niet zo tjenken Mien" zei hij tegen mijn oma als hij vond dat zij zich aanstelde. Dat klinkt wellicht wat onaardig, maar dat was hij absoluut niet. Hij is in mijn herinnering de goedheid zelve. Ontbijtkoek noemde hij Sjnietjenkjoke (eigenlijk alleen uit te spreken en bijna onmogelijk om op te schrijven). Zogenaamd op zijn Drents. Mien kwam uit Drenthe. Eigenlijk heette ze Kundina. Nee, die naam had mijn opa niet bedacht, zo heette mijn oma echt. Hoe verzin je het...

Maar ik had het over labber de kakkie. Dat is zo'n staat van zijn dat je niet ziek bent, maar wel constant het gevoel hebt dat je ziek gaat worden. De Engelsen noemen het geloof ik "feeling under the weather". Ik word daar altijd een beetje chagrijnig van. Ik had dan ook geen zin om te ingewikkeld te koken, maar een pizza was ook geen optie. Dan zou ik immers mijn noodzakelijk vitaminen missen. Hoewel ik er niet vaak boodschappen doe, vind ik de recepten op de AH site vaak wel lekker en makkelijk. Dit recept komt dan ook van de Appie. 

Ingrediƫnten voor 4 personen
500 gram vast kokende aardappels
1 bloemkool
2,5 eetlepel milde Indiase curry (van Patak...ook verkrijgbaar bij AH)
500ml. groentenbouillon
4 tomaten
4 eieren
1 eetlepel komijnzaad
flinke lepel griekse yoghurt
1 eetlepel olie
Naanbrood en mangochutney

Schil de aardappels en snijd in blokjes. Verdeel de bloemkool in kleine roosjes en hak de tomaat. Verhit de olie in de pan. Voeg de curry toe en bak zo'n 2 minuten in de pan. Doe dan de aardappels, bloemkool en tomaat in de pan en schep door de curry. Laat zo'n 3 minuten meebakken. Voeg de groentenbouillon toe en kook de groenten gaar. 



Kook ondertussen de eieren hard. Rooster de komijn in een droge (hete) koekenpan. Als de bloemkool en aardappels gaar zijn, kan het gerecht worden opgediend. Halveer het ei. Serveer met een lepel Griekse yoghurt en sprenkel hierover het komijnzaad. Heerlijk met een naanbroodje en mangochutney (ook bij elke AH verkrijgbaar).



1 opmerking: