dinsdag 8 januari 2013

Prei-Mosterd soep

Breien is moeilijk. Ik begin met 23 steken op de naald maar eindig met 25 steken. Hierdoor dijt mijn breiwerk ongewild in de breedte uit. Naast mij zit een kat die elke brei-beweging nauwgezet in de gaten houdt. Bij elke steek hapt ze, probeert ze de draad te pakken of slaat ze de breinaald uit mijn handen. De prei-mosterd soep van de Albert-Heijn is simpel. Gelukkig maar. 

Ingredienten voor 4 personen:
- 2 eetlepels olie
- 500 gram prei, in ringen gesneden
- 2 grote aardappels, in blokjes
- 1 liter groentenbouillon (van een bouillonblokje)
- 2 eetlepels grove mosterd
- 125 ml creme fraiche 

Bereiding: 
Verhit de olie in een soeppan. Bak de prei ca. 3 minuten op een middelhoog vuur. Laat de prei niet bruin kleuren. Voeg de aardappels en bouillon toe en breng het aan de kook. Laat het 15-20 minuten zachtjes doorkoken (totdat de aardappels zacht en gaar zijn). Haal het van het vuur. Doe de mosterd en de creme fraiche erbij. Pureer het geheel met een staafmixer. Verwarm de soep en voeg naar smaak zout en peper toe. Lekker met donkerbruin stokbrood met roomboter. 

Ooit zullen wij leren om betere foto's te maken : ) 

2 opmerkingen:

  1. Een lekkere pittige soep voor een frisse zonnige vrijdagmiddag.
    Voor mij had er iets minder mosterd in gemogen, maar de Engelsman gaf een 8,5!

    Veel succes met het uitdijende breiwerk:-)

    BeantwoordenVerwijderen