zaterdag 13 juli 2013

Koude Komkommersoep


Een recept voor de echt warme dagen: koude komkommersoep. Tot vorig jaar zomer trok komkommersoep mij totaal niet. Ik had er een waterige en smakeloze associatie bij. Ik ben überhaupt niet zo van de koude soepen. Tot Yika 2 in Studio K op een warme dag als voorgerecht een koude komkommmersoep bestelde. Heerlijk fris van smaak. Lekker als voorgerecht. Nu eindelijk, 1 jaar later, heb ik een recept opgezocht en hebben we afgelopen week onze eerste zelfgemaakte komkommersoep geprobeerd. Het recept van het kookblog Lepeltje Liefde sprak ons (niet ten onrechte) aan.

Ingrediënten voor 4 personen (als voorgerecht)
2 komkommers
1 hand verse dille
1 hand verse munt
3 bosuitjes
50 gram zachte geitenkaas (naturel)
2 eetlepels citroensap
5 eetlepels olijfolie
1 teentje knoflook
3 eetlepels Griekse yoghurt

De komkommer hoeft voor dit recept niet te worden geschild. Snijd de komkommer doormidden en schraap de zaden er met een lepel uit. Doe het schaafsel in een zeef en druk het vocht er uit in een kommetje. De zaden kunnen worden weg gegooid. Zet het vocht apart. Hak de komkommer in stukken. Snijd de bosui, knoflook fijn. Bewaar een klein beetje groen van de bosui voor de garnering van de soep. Hak de kruiden. 
Doe alle gesneden en gehakte ingrediënten in een foodprocessor of in een schaal waarin je een staafmixer kan gebruiken. Voeg de olijfolie, komkommervocht, citroensap, Griekse yoghurt toe en kruimel de geitenkaas door de ingredienten. Blend alle ingrediënten tot een gladde soep. Als de soep te dik is kan je wat extra yoghurt of water toevoegen. Bij ons was dit niet nodig. Zet de soep minstens 1 uur in de koelkast, zodat het goed koud wordt. Serveer en garneer met wat bosui of fijn gehakte dille en munt. 

2 opmerkingen:

  1. Inderdaad een heerlijke frisse soep.
    Ik genoot van de smaken van citroen, mint en dille.
    Het deed mij Oosters aan.
    Persoonlijk vind ik de smaken beter tot hun recht komen als de soep "gewoon" koud is en niet ijskoud.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Waarom moeten altijd die zaden eruit, die zijn heel erg gezond !?!

    BeantwoordenVerwijderen