dinsdag 15 mei 2012

Bloemkool met groene olijven, feta en ingemaakte citroen

Bloemkool. Tsja. Ach. Vandaag maar even niet. Zonde! Want er staat zo'n lekker recept in "Vliegensvlug vegetarisch" van Nadine Abensur. Ideaal voor na een werkdag. Wanneer je wel zin hebt in een lekkere maaltijd, maar geen zin in uitgebreid kookritueel en dito afwas.

Zoals het bij elk recept gaat. Maak je het vaker, dan krijgt het een eigen "schwung". Ik voeg komijn en feta uit de losse pols toe. En wanneer het recept me niet snel genoeg gaat, laat ik de ingemaakte citroen weg. 

Hieronder het officiele recept voor 2-4 personen:

Ingredienten:
4 eetlepels olie
1 bloemkool
05 - 1 theelepel komijnzaad
1/2 ingemaakte citroen, fijngehakt. Te koop bij de Turkse of Marokkaanse groenteboer.
60 gram groene olijven (zonder pit)
snufje cayennepeper
zeezout
30 gram feta

Verhit de olie in een grote pan. Voeg de bloemkoolroosjes toe. Bak ze snel tot ze rondom gebruind en gaar zijn, maar nog wel een beetje knapperig. Er is maar een manier om uit te vogelen of ze gaar zijn en dat ik: proeven! Vaak voeg ik tijdens het bakken wat water toe omdat de bloemkoolroosjes anders verbranden.



Voeg de komijnzaad toe en bak nog ongeveer 30 seconden (ik voeg de komijnzaad altijd meteen toe. Anders blijven de zaadjes zo hard. Maar goed: ik moet het dan ook doen met een keukentje drie hoog achter).

Schep alles in de kom en meng met de ingemaakte citroen, olijven, cayennepeper en zout. Ondanks de feta kan de bloemkool wel wat zout gebruiken.

Verkruimel de feta erover.

2 opmerkingen:

  1. Heerlijk van smaak, boven verwachting.
    Delicious maakt zijn (haar?) naam waar!
    Ik heb het vandaag klaargemaakt als onderdeel van een buffet met koude gerechten: salade, aardappelen, vlees.
    Ik heb karwijzaad gebruikt ipv komijn. Ook prima

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja, lekker he! En ook snel klaar (altijd een pre!). Geniet ervan.

    BeantwoordenVerwijderen