maandag 7 mei 2012

Jamkoeken


Mijn (hete lucht) oven maakt zeer duistere en knetterende geluiden. Ik zou hem (is een oven mannelijk of vrouwelijk?) eigenlijk niet meer aan moeten zetten. Voor een lekker warm pistoletje durf ik het soms toch aan. Ik heb een klein huis, dus keuken en woonkamer zijn één. Ik zit dan, in de vijf minuten dat mijn broodje bakt, met oordoppen op de bank...niet echt comfortabel. Ik durf in deze oven uiteraard geen taarten of koekjes meer te bakken. Ik stel mij dan voor dat ik watertandend op de bank zit met een prachtige taart in de oven en PANG...de oven het begeeft! Ik ben niet zo'n avonturier en wil dat risico dan ook zeker niet lopen. 
Bij het kaasfondue recept hebben jullie echter kunnen lezen dat ik (samen met J.) in Dwingeloo was. Daar staat een prachtige Miele oven en we kregen ook nog eens bezoek. Genoeg redenen voor het maken van het volgende recept (uit de Delicious):

Ingrediënten voor 12 koekjes
100 gram witte amandelen
100 gram bloem
100 gram boter
100 gram witte basterdsuiker
frambozenjam
poedersuiker
zout

Maal de amandelen fijn in een keukenmachine. 
Kneed de bloem, boter, witte basterdsuiker en het "amandelmeel" met een mespunt zout (het zout was ik vergeten...niet gemist!) tot een soepele bal. Verdeel het deeg in twee porties en laat het afgedekt 1 uur in de koelkast rusten. 
Bestuif het aanrecht en de deegroller (of fles wijn) met bloem. Rol het deeg uit in 2 lappen van 1/4 cm dikte. Ik werd in deze fase van het proces een beetje onrustig, omdat het deeg stug was (misschien omdat ik het amandelmeel wat te grof had gemalen), het moeilijk uitrolde en te weinig leek voor 12 koekjes. Maar geen paniek, uiteindelijke hadden we echt 12 lekkere koekjes! Steek uit de eerste deeglap met een uitsteker (of glas) rondjes van 8 cm. Herhaal dit met de 2de deeglap met een uitsteker van 6 cm. Steek uit de kleine rondjes deeg, bijvoorbeeld met een appelboor, een kleine rondje, zodat er een gat ontstaat. Verwarm de oven voor op 175 graden. Leg het kleine deeglapje met gaatje op het grotere deeglapje en leg ze met ongeveer 3 cm ruimte op een bakplaat met bakpapier. Roer de jam los en schep in de uitgestoken rondjes een beetje jam.
 
Bak de koekjes in 15-20 minuten gaar en lichtbruin. Haal ze uit de oven en laat ze afkoelen. De koekjes zijn op dat moment erg kwetsbaar, dus probeer ze nog niet van de bakplaat te halen. Bestrooi ze, na afkoelen, met poedersuiker. 


4 opmerkingen:

  1. Hoi meisjes, wat een leuke intro. Dit weekend gaan wij het Jamkoeken recept proberen. Gerrit heeft aan deze koeken goede vakantie herinneringen in Zuid Frankrijk.
    Liefs JF&G

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ben heel benieuwd of het voldoet aan Gerrit zijn vroege jeugd herinnering :-) En zo niet, tips zijn altijd welkom!

    X

    BeantwoordenVerwijderen
  3. De paniek herken ik! Ik vond het uitrollen erg lastig en had ook niet verwacht dat ik er 12 stuks uit kon krijgen. Maar het was me zelfs gelukt er 13 uit te steken!!! Ik denk inderdaad dat het te maken heeft met hoe fijn je de amandelen maalt. Maar met een beetje water kwam ik ook een heel eind en plakte het wat beter aan elkaar tijdens het uitrollen. En die grove stukjes amandel zijn wel erg lekker om tegen te komen in je koekje.
    De tantes van Mareille vonden ze erg lekker! En wij ook...
    X

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ja, die wat grotere stukjes amandel zijn juist wel lekker. Wat water erbij....goed idee...paar eetlepels ofzo? Ik ben blij dat jullie er van hebben genoten! Bij Gerrit waren ze namelijk mislukt...ik dacht al dat het aan mijn recept lag ;-))

    X

    BeantwoordenVerwijderen